d
c
Jesteś tu: Działalność / Projekty

Projekty

Szlak Piastowski

Szlak Piastowski jest najstarszym i jednym z najbardziej znanych szlaków turystyki kulturowej w Polsce. Łączy on kilkadziesiąt obiektów – muzeów, grodów, kościołów i stanowisk archeologicznych – związanych z pierwszą naszą dynastią panującą i budując spójną narrację o początkach państwa polskiego. Szlak przebiega przez województwa wielkopolskie i kujawsko-pomorskie, spajając wspólnym wątkiem obszar, gdzie „zaczęła się Polska”.

Nowa koncepcja Szlaku Piastowskiego została opracowana w 2011 roku przez jego Radę Programową. Po zaproponowanych zmianach szlak odzyskał swój piastowski charakter i można na nim zobaczyć tylko obiekty związane z tą epoką. Szlak Piastowski jest wspólnym dziełem kilku instytucji. Od roku 2016 wielkopolską część koordynuje i zarządza Klaster Turystyczny Szlak Piastowski, ale istotny wkład w jego rozwój mamy także my – Wielkopolska Organizacja Turystyczna oraz Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

Projekt rozwoju Szlaku Piastowskiego

W roku 2016 WOT podjął się realizacji największego do tej pory projektu na Szlaku Piastowskim. Na realizację zadań związanych z jego rozwojem otrzymaliśmy około 4 500 000 zł ze środków Unii Europejskiej (cała wartość tej części projektu to 7 745 000 zł) oraz 1 200 000 zł z dotacji Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Razem z nami realizuje go pięciu partnerów: Gniezno, Kalisz, Konin, Pobiedziska i Pyzdry, którzy prowadzą na swoim terenie inwestycje, mające na celu zwiększenie atrakcyjności Szlaku.

To jednak nie wszystko, przyznane środki pozwalają nam na znacznie więcej działań. Obejmują one:

  • Oznakowanie Szlaku Piastowskiego turystycznymi znakami drogowymi (274 znaki)
  • Ustawienie tablic informacyjnych przy obiektach na Szlaku (nowoczesny, elegancki projekt ze szkła hartowanego)
  • Stworzenie aplikacji rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality), dzięki której Szlak Piastowski ożyje, a historie na nim opowiadane będą jeszcze bardziej namacalne
  • Kampanię promocyjną Szlaku Piastowskiego, obejmującą zarówno tradycyjne jak i tak zwane nowe media, której towarzyszyć będzie seria podróży studyjnych dla dziennikarzy i touroperatorów
  • Produkcję gadżetów Szlaku Piastowskiego (które są dostępne podczas eventów oraz targów)
  • Wydanie serii ulotek i folderów-przewodników Szlaku Piastowskiego

Inne nasze akcje

Co więcej, wspieramy promocję Szlaku Piastowskiego również innymi kanałami. Od kilku lat jest on flagowym produktem promowanym podczas naszych wyjazdów targowych. Dbamy również o aktualność i dostępność materiałów promocyjnych Szlaku. Można je otrzymać podczas targów, a także w punktach informacji turystycznej.

Wielka Pętla Wielkopolski

Najdłuższy szlak wodny w naszym kraju, niemal 700 km przygody na łodzi lub w kajaku oraz niesamowita podróż przez wszystkie krajobrazy środkowej Polski – tak można najkrócej opisać Wielką Pętlę Wielkopolski. Celem realizowanego przez nas od 2012 roku projektu było stworzenie na bazie istniejących dróg wodnych kolejnego markowego produktu turystycznego Wielkopolski. Przy okazji zależało nam też na integracji samorządów, przedsiębiorstw, a przede wszystkim mieszkańców wokół łączącej ich wspólnej idei wielkiego szlaku wodnego otaczającego sporą część Wielkopolski.

Projekt rozwoju Wielkiej Pętli Wielkopolski

Wielka Pętla Wielkopolski istniała w świadomości wodniaków – choć raczej nieformalnie – już od dawna. Dopiero jednak podjęty przez nas wysiłek pozwolił przekształcić koncepcję w realny produkt turystyczny oraz rozpoznawalną markę. Udało się to osiągnąć poprzez realizację dwóch dużych projektów na łączną kwotę 4 847 000 zł (wspartych środkami Unii Europejskiej) oraz zadań dofinansowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i samorząd województwa. Najważniejsze było opracowanie systemu identyfikacji wizualnej dla Pętli oraz przygotowanie strategii marki. Była ona następnie wdrażana i promowana poprzez różne nasze działania, w tym:

  • Przygotowanie folderów i ulotek promocyjnych
  • Kampanię reklamową w mediach i w ramach roadshow
  • Organizację serii wizyt studyjnych dla dziennikarzy i touroperatorów
  • Produkcję gadżetów Wielkiej Pętli Wielkopolski
  • Opracowanie aplikacji mobilnej – przewodnika po Pętli
  • Oznakowanie szlaku tablicami informacyjnymi na przystaniach, śluzach i punktach węzłowych
  • Udział w targach turystycznych

Płyń bez końca!

Mimo, że cześć projektu finansowana ze środków europejskich zakończyła się w roku 2016, to Wielka Pętla Wielkopolski niezmiennie jest jednym z markowych produktów turystycznych Wielkopolski. Kontynuujemy akcje promocyjne i inne działania związane z rozwojem żeglugi tym szlaku. Regularnie odwiedzamy targi turystyki wodnej, kontynuujemy dystrybucję materiałów drukowanych, prowadzimy stronę Wielkiej Pętli oraz jej fanpejdże w social mediach. Zawsze bierzemy też udział w otwarciu sezonu wodnego, które co roku jest organizowany w innym mieście leżącym przy szlaku.

Wielkopolska – wielka historia, wielka przygoda

Można powiedzieć, że to fundamentalny ze wszystkich realizowanych przez nas projektów. Jednym z najważniejszych zadań jakie stoją przed Wielkopolską Organizacją Turystyczną jest budowanie spójnej i wyrazistej marki turystycznej Wielkopolski oraz promocja regionu jako atrakcyjnej destynacji turystycznej. Temu właśnie miał służyć realizowany od 2010 roku projekt „Kompleksowa promocja wiodących produktów turystycznych Wielkopolski”, którego rdzeniem było między innymi opracowanie nowej identyfikacji wizualnej oraz całej koncepcji marketingowej dla integrującej marki jaką jest Wielkopolska. Tak właśnie powstało używane przez nas logo oraz claim: „wielka historia, wilka przygoda”.

Obydwa te elementy mają komunikować to, co jest najważniejszymi składowymi marki Wielkopolska. Kolory i litery logo mówią o czterech filarach turystyki w regionie: wodzie i szlakach wodnych, lasach, turystyce kulturowej i wreszcie o Poznaniu – jednym z liderów turystyki miejskiej w Polsce. Historia to oczywiście jasna aluzja do tysiącletnich dziejów Wielkopolski, przygoda zaś to zachęta do rzucenia się w wir turystyki aktywnej, która ma się u nas bardzo dobrze.

Zadanie na lata

Tak naprawdę ten projekt nie ma określonego końca – no bo jak można zakończyć proces dbania a o silną markę regionu i rozwój jego kluczowych produktów turystycznych? Co więcej, każdy może się włączyć we wspólne jej budowanie! Zapraszamy do współpracy, zarówno jako członkowie WOT, jak i w ramach partnerstwa przy innych projektach i zadaniach.

Wielkopolska online

Ciężar promocji oraz działań marketingowych przenosi się coraz bardziej do nowych mediów i nie można mówić o budowaniu marki i jej promocji bez skutecznych działań w Internecie. Z promocją turystyki i regionów turystycznych jest dokładnie tak samo i dlatego od kilku lat Wielkopolska Organizacja Turystyczna stawia mocno na rozwój promocji online, sukcesywnie rozwijając nowe kanały pozwalające dotrzeć do turysty. Działania w ramach tego projektu są finansowane z własnych środków.

wielkopolska.travel

Nieodłączną cechą promocji internetowej jest tworzenie złożonego ekosystemu, w którym poszczególne kanały wzajemnie się przenikają i uzupełniają, wykorzystując efekt synergii. Dlatego od roku 2016 budujemy wspólny internetowy brand jakim jest wielkopolska.travel. Pod tą nazwą działa przede wszystkim Wielkopolski Portal Turystyczny  – nasz najważniejszy serwis. To również nazwa naszego fanpejdżu na Facebooku, profili na Instagramie i Twitterze oraz kanału na YouTube.

Dedykowane kanały posiada również Wielka Pętla Wielkopolski. Obejmują one stronę internetową Pętli, własny fanpejdż na Facebooku oraz profil na Instagramie.

Blogi, blogerzy, influencerzy

Dzięki akcjom promocyjnym zorganizowanym wspólnie z polskimi i zagranicznymi blogerami, instagramerami i innymi osobami możemy dotrzeć z pozytywnym przekazem o Wielkopolsce do nowych odbiorców. Zaczęliśmy od małych kroków, współpracując z lokalnymi blogerami. Obecnie staramy się regularnie organizować akcje promocyjne wspólnie z różnymi blogami turystycznymi. Chętnie działamy zarówno z tym najbardziej znanymi, jak z różnymi mikroinfluencerami i jak do tej pory efekty są bardzo zadowalające. Co ciekawego dzieje się w tym temacie można podejrzeć zaglądając do działu Promocja.